جشنواره ملی هنرهای تجسمی فجر میدانی برای رقابت ۳۰۰ هنرمند گیلانی
جشنواره ملی هنرهای تجسمی فجر میدانی برای رقابت ۳۰۰ هنرمند گیلانی
معاون امور هنری و سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با اشاره به انتشار فراخوان برگزاری سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، گفت: این جشنواره میدانی برای رقابت بیش از ۳۰۰ هنرمند تجسمی گیلان با هنرمندان سایر استان های کشور است.

به گزارش رشتستان به نقل از روابط عمومی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان، سید امیر مصباح با اشاره به انتشار فراخوان برگزاری سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با عنوان (طوبای زرین) از چهارشنبه ۳۰ مهر ماه امسال، اظهار کرد: این جشنواره با رویکرد «گفت‌وگوی هنرها؛ آفرینش تجسمی نوین با نگاهی بین رشته‌ای» برگزار می‌شود.

وی ضمن دعوت از همه هنرمندان تجسمی استان گیلان برای شرکت در این جشنواره، افزود: پژوهشگران و دانشگاهیان، انجمن‌های هنری، تشکل‌ها، مراکز هنری، نگارخانه‌ها نیز می‌توانند در این جشنواره شرکت کنند.

پذیرش و انتخاب آثار سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در دو مرحله

معاون امور هنری و سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان، معرفی و نمایش آثار هنرمندان ایرانی و نمایش دستاوردهای خلاقانه هنری، ایجاد فضای گفتگو میان اهالی هنرهای تجسمی، ایجاد زمینه رشد هنر معاصر ایران و ایجاد فرصت برای ارتقای آگاهی و هنر هنرمندان ایرانی را از مهم‌ترین اهداف برگزاری سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر عنوان کرد.

وی ادامه داد: هنرمندان می‌توانند در تولید آثار خود به ویژگی‌های عام هنر معاصر به ویژه «رویکرد میان رسانه‌ای» و «مخاطب محوری»، تعریف رابطه «هنرمند»، «اثر هنری» و «مخاطب»، توجه به نقش مخاطب در شکل‌گیری اثر هنری، تمرکز بر شیوه‌های خوانش اثر هنری با محوریت مخاطب، استفاده از ظرفیت دیگر رسانه‌های هنری و رجوع به پشتوانه‌های فرهنگی و هنری توجه داشته باشند.

معاون امور هنری و سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان اعلام کرد: جشنواره در ۱۰ رشته هنری تصویرسازی، ‏خوشنویسی، سرامیک، عکاسی، کاریکاتور و کارتون، طراحی گرافیک، مجسمه، نقاشی، نگارگری و رسانه‌های هنری جدید (ویدئو آرت، پرفورمنس آرت و چیدمان) برگزار می‌شود.

مصباح با بیان اینکه هنرمندان علاقه مند به شرکت در این جشنواره باید تا ۱۴ دی ماه از طریق وب‌سایت جشنواره به نشانی www.fajrtajasomi.ir ثبت نام و تصویر آثار خود را بارگذاری کنند، گفت: هنرمندان تجسمی می‌توانند با مراجعه به سایت مذکور شرایط، چگونگی شرکت و اطلاعات مورد نیاز خود در هر رشته را دریافت کنند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه پذیرش و انتخاب آثار در این جشنواره در دو مرحله بوده، به گونه‌ای که در مرحله اول فایل آثار بررسی و در مرحله دوم اصل آثار به جشنواره ارائه و انتخاب نهایی انجام می‌شود، افزود: در رشته‌های تصویرسازی، عکاسی، طراحی گرافیک و کاریکاتور، نیاز به ارسال اصل آثار در مرحله دوم نیست و انتخاب برای نمایشگاه، در یک مرحله انجام می‌شود.

فعالیت بیش از ۳۰۰ هنرمند تجسمی در گیلان

معاون امور هنری و سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با بیان اینکه شرکت در این جشنواره شرایط و ضوابط خاصی دارد که هنرمندان باید به دقت آن را مطالعه کنند، اظهار کرد: پنجم تا ۱۰ بهمن ماه امسال آثار نهایی انتخاب و ۱۲ بهمن ماه نیز راه یافتگان به بخش نمایشگاه معرفی می‌شوند.

وی با اشاره به فعالیت حدود ۱۴۰ آموزشگاه هنرهای تجسمی در استان گیلان، گفت: بیش از ۳۰۰ هنرمند در رشته‌های مختلف اعم از عکاسی، نقاشی، خوشنویسی، مجسمه‌سازی، طراحی و سایر رشته‌های هنرهای تجسمی در گیلان فعالیت می‌کنند.

مصباح برگزاری جشنواره‌ها و نمایشگاه‌ها را بهترین فرصت برای معرفی و نمایش آثار هنرمندان عنوان و تأکید کرد: هنرمندان جوان و با استعداد گیلانی باید در این جشنواره شرکت کرده تا ضمن معرفی خود و آثارشان زمینه را برای فعالیت بیشتر در عرصه‌های ملی و حتی بین المللی برای خود فراهم کنند.