ثبت ۲۲ زمین لرزه در گیلان طی بهار امسال
ثبت ۲۲ زمین لرزه در گیلان طی بهار امسال
مسئول لرزه نگاری گیلان، با بیان اینکه در سه ماهه نخست سال ۱۴۰۰ تعداد ۲۲ زمین لرزه با بزرگی بیش از ۱.۰ ریشتر در استان به ثبت رسیده است، تصریح کرد: تعداد سه زمین لرزه با بزرگی بیش از ۳.۰ ریشتر توسط لرزه نگارهای گیلان به ثبت شده است.

احمد شکرزاده مسئول لرزه نگاری گیلان، با اشاره به وضعیت لرزه نگارها در استان گیلان، اظهار کرد: استان گیلان چهار ایستگاه لرزه نگاری در لاهیجان، جیرنده، رضوانشهر و آستارا دارد.

وی با اشاره به اهمیت ثبت پیش لرزه ها توسط ایستگاه های لرزه نگاری، افزود: لرزه نگارها می توانند زمین لرزه های زیر ۲.۰ ریشتر را هم ثبت کنند لذا بالا رفتن تعداد پیش لرزه ها در یک بازه زمانی ۴۸ ساعته احتمال وقوع زلزله بزرگتر را می دهد که در این شرایط ستاد مدیریت بحران و هلال احمر و سایر دستگاه های امدادی و خدماتی در حالت آماده باش قرار می گیرند.

مسئول لرزه نگاری گیلان، با بیان اینکه ایستگاه لرزه نگاری جیرنده معمولا زمین لرزه های بیشتری را ثبت می کند، گفت: گسل رودبار یکی از گسل های فعال استان گیلان است و سابقه زلزله ۷.۴ ریشتری نیز دارد.

شکرزاده، گسل های استان گیلان را شامل رودبار، لاهیجان، خزر، آستارا و ماسوله دانست و با اشاره به تفاوت ساختار زمین شناسی گسل های گیلان با سایر مناطق کشور، تصریح کرد: برای کاهش خسارات و تلفات احتمالی ناشی از وقوع زمین لرزه ها وجود ایستگاه های متعدد لرزه نگاری بسیار کمک کننده خواهد بود.

وی با بیان اینکه شبکه لرزه نگاری رشت از بدو تاسیس در سال ۹۴ تا ۱۵ اسفندماه سال ۹۹ در مجموع تعداد ۸۰۰ زمین لرزه بالای ۱.۰ ریشتر را در استان گیلان به ثبت رسانده است، خاطرنشان کرد: طی مدت مذکور ۱۰ مورد زمین لرزه دارای بزرگای بین چهار تا پنج ریشتر داشتیم.

مسئول لرزه نگاری گیلان، با بیان اینکه در سه ماهه نخست سال ۱۴۰۰ تعداد ۲۲ زمین لرزه با بزرگی بیش از ۱.۰ ریشتر در استان به ثبت رسیده است، تصریح کرد: تعداد سه زمین لرزه با بزرگی بیش از ۳.۰ ریشتر توسط لرزه نگارهای گیلان به ثبت شده که بزرگنرین آنها در تاریخ ۲۲ اردیبهشت با بزرگی ۳.۵ حوالی توتکابن بوده است.

وی با اشاره به وقوع زمین لرزه های ۳.۱ در رضوانشهر و ۳.۱ و ۳.۵ در توتکابن طی مدت مذکور، عنوان کرد: از لحاظ آماری هفت زمین لرزه دارای بزرگای بین یک تا دو ریشتر، ۱۲ زمین لرزه دارای بزرگای بین دو تا سه ریشتر و سه زمین لرزه دارای بزرگای سه تا چهار ریشتر به ثبت رسیده است.

شکرزاده، با بیان اینکه زلزله های مذکور در شهرستان های رودبار، تالش و رضوانشهر به وقوع پیوسته است، گفت: در مجموع شش مورد زمین لرزه بالای ۲.۵ ریشتر در سه ماهه امسال ثبت شده است.

مسئول لرزه نگاری گیلان، استان گیلان را نیازمند حداقل هفت ایستگاه لرزه نگاری دانست و گفت: شهرستان های فومن، رودسر و تالش به واسطه وجود گسل های فعال نیازمند ایستگاه لرزه نگاری جدید هستند تا بتوانیم محل وقوع زلزله را دقیق تر تعیین کنیم.

  • منبع خبر : ایسنا