توجه به سلامت مصرف‌کنندگان عامل توسعه تجارت جهانی برنج
توجه به سلامت مصرف‌کنندگان عامل توسعه تجارت جهانی برنج
اجماع علمی و مقررات در خصوص بهترین رویکردهای مدیریت ریسک و به رسمیت شناختن استانداردها در هر مرحله از زنجیره غذایی از دیگر عوامل در توسعه تولید و تجارت برنج محسوب می شوند.
عضو هیات علمی موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور گفت: توجه و آگاهی به موضوع سلامت در مصرف‌کنندگان نقش مهمی در توسعه تجارت جهانی برنج دارد.

محمدکاظم رمضانی در جمع خبرنگاران گفت: تولید و تجارت برنج برای کشورهای در حال توسعه از جمله ایران اهمیت زیادی دارد.

وی با اشاره به تولید ۹۶ درصد این محصول در کشورهای در حال توسعه و نقش برنج در تجارت جهانی برای این کشورها افزود: استانداردهای جدید و دقیق‌تر در بیشتر کشورهای پیشرو در تولید و تجارت برنج نتیجه چندین عامل است که مهمترین آن‌ها توجه و آگاهی به موضوع سلامت در مصرف‌کنندگان است.

رمضانی ادامه داد: اجماع علمی و مقررات در خصوص بهترین رویکردهای مدیریت ریسک و به رسمیت شناختن استانداردها در هر مرحله از زنجیره غذایی از دیگر عوامل در توسعه تولید و تجارت برنج محسوب می شوند.

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور خاطرنشان کرد: فرایند آزادسازی تجارت، انگیزه و مشوق‌هایی را برای پیاده سازی و اجرای استانداردهای جدید و سخت‌گیرانه‌تر ایجاد کرده است و برخی کشورها با کاهش تعرفه های گمرکی ممکن است به استفاده از استانداردهای سخت‌گیرانه‌تر برای جلوگیری از واردات اقدام کنند.

وی افزود: یکی از مشکلات در خصوص باقیمانده آفتکش‌های برنج احتمال انتقال آفتکش‌ها از طریق آبشویی سطحی و زیرزمینی و در نتیجه آلودگی منابع آبی است. بنابراین با مشخص کردن آفتکش‌هایی که پتانسیل انتقال به منابع آبی و زنجیره غذایی در شالیزارها را دارند می‌توان مناطق با ریسک بالا را شناسایی و مدیریت کرد.

رمضانی گفت: با توجه به فرایندی بودن موضوع سلامت محصولات کشاورزی این مسئله در تمامی حلقه‌های زنجیره تامین برای رسیدن به سلامت محصولات کشاورزی در مصارف داخلی و تجارت بسیار حائز اهمیت است و برنج نیز با توجه به واردت و صادرات آن در کشور جایگاه مهمی در این زمینه قرار دارد.

وی در خصوص چالش‌های استخراج و آنالیز آفتکش‌ها خاطرنشان کرد: چالش‌های این حوزه نیاز به مطالعات چند مانده‌ای (Multi-residue) آفتکش‌ها، پیچیدگی ماتریس‌ها (برای مثال ماتریس‌های خشک، با چربی بالا و اسیدیته متفاوت و.. )، حداکثر میزان مجازهای (MRLs) پائین (کم) و سخت‌گیرانه کشورهای هدف صادرات، ناهمسان بودن حد مجازها (MRLs) در کشورها دارد.

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور گفت: چون حرکت آزمایشگاه‌ها در جهان به سمت استخراج و آنالیز چند مانده‌ای (multiresidue) است کشور ما نیز باید بتواند کلیه آفتکش‌های ثبت شده در محصولات استراتژیک را در برنامه‌های پایش ملی مد نظر قرار دهد.