تداخلات دارویی از پیامدهای مصرف خودسرانه دارو توسط بیماران است
تداخلات دارویی از پیامدهای مصرف خودسرانه دارو توسط بیماران است
مدیر اداره نظارت بر دارو و مواد تحت کنترل دانشگاه علوم پزشکی گیلان در گفت و گوی زنده برنامه تلویزیونی"صبح تازه" شبکه استانی باران، ضمن بررسی مصرف منطقی داروها و مکمل های دارویی ، گفت ؛ تداخلات دارویی از پیامدهای مصرف خودسرانه دارو، توسط بیماران است.
به گزارش پایگاه خبری رشتستان به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی گیلان ( وب دا ) ؛ دکتر مریم شاهرخی- مدیر اداره نظارت بر دارو و مواد تحت کنترل معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی گیلان  ضمن حضور در برنامه  زنده ی “صبح تازه”  شبکه استانی باران به بررسی مصرف منطقی داروها و مکمل های دارویی پرداخت.
دکتر شاهرخی  در این برنامه ،  ضمن اشاره به مصرف خودسرانه دارو و مکمل های دارویی، اظهار داشت: مصرف بی‌رویه و خودسرانه دارو در کشور ما تا حدودی بالا است و در برخی موارد موجب بروز تداخلات دارویی می‌شود  که این مهم ،  نه‌ تنها هزینه‌های زیادی را به نظام سلامت تحمیل می‌کند بلکه می‌تواند در برخی موارد خطرناک و تهدیدکننده حیات بیماران نیز باشد.
وی ادامه داد ؛ تداخلات دارویی از پیامدهای مصرف خودسرانه دارو توسط بیماران است که می‌تواند موجب آسیب‌هایی به بیمار در اثر تداخلات فراوان دارو با دارو و یا حتی دارو با غذا شود.
مدیر اداره نظارت بر دارو و مواد تحت کنترل  معاونت غذا و دارو دانشگاه تصریح کرد ؛
خود درمانی ، رفتاری است که طی آن شخص سعی می کند بدون کمک و نظر پزشک، بیماری یا مشکل سلامتی خود را درمان کند.
وی تاکید کرد ؛  اگرچه مصرف دارو در چرخه  سلامت و بهداشت از مهمترین ارکان درمان بیماری ها است،  اما مصرف بی رویه و خودسرانه دارو  یا خوددرمانی با توجه به گسترش ابعاد آن از مشکلات مهم بهداشتی محسوب می شود.
دکتر شاهرخی همچنین با اشاره به مقاومت آنتی بیوتیکی  و نتایج زیان بار آن ، افزود ؛ باید در نظر داشته باشیم که آنتی بیوتیک را فقط با تجویز پزشک مصرف و دوره درمانی آن را نیز کامل کنیم چون مصرف بی‌رویه و نادرست آن، موجب  ایجاد مقاومت آنتی بیوتیکی می شود.
 وی در پایان ، یادآور شد؛  عرضه و نگهداری مکمل های دارویی و غذایی باید در داروخانه ها و مصرف آن ها نیز حتما با مشاوره پزشک یا داروساز ، باشد./ص
  • منبع خبر : علوم پزشکی گیلان