برای جلوگیری از واردآمدن آسیب به زیرساخت‌ها، هیچ کوتاهی پذیرفتنی نیست
برای جلوگیری از واردآمدن آسیب به زیرساخت‌ها، هیچ کوتاهی پذیرفتنی نیست
دکتر ارسلان زارع :قبل از وقوع حوادث امکان انجام اقدامات پیشگیرانه با کمترین هزینه وجود دارد اما پس از تخریب برای احداث مجدد آنها، نیازمند میلیاردها تومان اعتبار هستیم که باید شاهد جدیت بیشتری در این امر باشیم.

به گزارش رشتستان به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی استانداری گیلان؛ دکتر ارسلان زارع در چهارمین جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران گیلان که فرمانداران و برخی از مدیران استان نیز به صورت ارتباط تصویری حضور داشتند، اظهار داشت: عزم و اراده ای جدی برای ارائه خدمات به مردم با اشراف بر وظایف دستگاه های اجرایی وجود دارد.

وی گفت: گیلان به سبب مواهب گوناگون طبیعی خدادادی از جمله استان های برخوردار است اما به واسطه شرایط اقلیمی و جغرافیایی با بارش رحمت الهی در برخی مواقع و در صورت نبود آمادگی لازم، امکان پدیدآمدن خسارات به مردم و زیرساخت ها وجود دارد.

استاندار گیلان تشکیل چهارمین جلسه استانی این ستاد و نیز جلسات متناظر شهرستانی را نشان از ضرورت ایجاد آمادگی و هماهنگی دستگاه های متولی و خدمات رسان عنوان و خاطرنشان کرد:پیش بینی، پیشگیری و کاهش خطرپذیری، رویکرد اصلی سند راهبردی مدیریت بحران است و بایستی با شناخت وظایف براساس آن اقدام شود.

نماینده عالی دولت در گیلان تدوین برنامه ها، راهکارها، وظایف و انسجام میان بخش ها را گامی مهم در مرحله نخست قبل از وقوع هرگونه حادثه ای دانست و افزود: انجام وظایف مدیران دستگاه های اجرایی و خدمات رسان باید براساس قانون مدیریت بحران باشد چراکه برای هر چالش، آسیب و دغدغه ای متناسب با ساختارهای مختلف، راهکار مناسب پیش بینی شده است.

وی حفظ آرامش اجتماعی و اطلاع‌رسانی همراه با صداقت، شفافیت و براساس اطلاعات صحیح هنگام بروز حادثه و بحران های طبیعی را یک ضرورت عنوان و خاطرنشان کرد: از صدا و سیمای مرکز استان و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی انتظار می رود در مسیر آموزش پیشگیری و مقابله با بحران ها و آگاهی افزایی صحیح به مردم از طریق مصاحبه با سخنگوی تعیین شده ستاد، نقش آفرینی موثر کنند.

استاندار گیلان آموزش مدیران، کارشناسان و دست اندرکاران مرتبط با سوانح طبیعی و غیرطبیعی در دستگاه‌های اجرایی، امدادی، نظامی و انتظامی را یک ضرورت دانست و گفت: استفاده از ظرفیت‌های موجود در هلال احمر، بسیج، سازمان های مردم نهاد و مردم نیز بسیار تأثیرگذار است.

وی بر لزوم ارتباط مستقیم دستگاه‌های اجرایی با مجموعه‌ها و افراد ذیربط همچون جهادکشاورزی با کشاورزان، دامداران، باغداران و گلخانه داران برای کاهش آسیب های احتمالی در مقاطع بحرانی تأکید و اظهار داشت: به سبب تراکم جمعیتی موجود در استان و به ویژه شهرستان رشت بایستی دستگاه های متولی به ویژه بخش خصوصی در تأمین ماشین آلات، امکانات و تجهیزات لازم هنگام بروز حوادث  همراهی داشته باشند.

دکتر زارع تصریح کرد: طبق قانون مدیریت بحران؛ همه دستگاه های اجرایی، موسسات عمومی دولتی و غیردولتی و بخش خصوصی هنگام حوادث موظفند به محض درخواست رئیس ستاد استانی و شهرستانی، تمامی امکانات و تجهیزات خود را در اختیار ستاد قرار دهند.

وی بر ضرورت تهیه لیستی از امکانات و ماشین آلات موجود دستگاه ها و شهرداری‌ها با جزئیات دقیق تأکید کرد و گفت: حین بروز حوادث نیز چنانچه فرماندار هر شهرستانی از دستگاه های اجرایی، دهیاری ها و بخش خصوصی درخواست امکاناتی داشته باشد باید براساس قانون به صورت عاجل در اختیار قرار گیرد.

استاندار گیلان با یادآوری ارائه تذکر شفاهی، کتبی و اتمام مدیریت به شماری از مدیران استانی پس از ارزیابی دقیق صورت گرفته بارش برف بهمن ماه سال گذشته اضافه کرد: در راستای منافع و مصالح مردم به هیچ وجه مصلحت اندیشی نمی شود چراکه مدیران موظفند براساس قانون در بهترشدن امور نقش آفرینی کنند.

رئیس ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران گیلان تصریح کرد: هنگام بروز حوادث بایستی مدیران و کارشناسان ارزیابی شوند تا ضمن تشویق دست اندرکاران خدوم، با خاطیان هم برخورد قانونی صورت گیرد.

نماینده عالی دولت در گیلان به ارائه طرح ها و برنامه های پیش روی دستگاه های اجرایی و خدمات رسان در جهت جلوگیری از بروز خسارت به زیرساخت ها و کاهش مشکلات مردم هنگام وقوع حوادث طبیعی اشاره کرد و گفت: برخی از طرح ها اجرایی و برخی نیز در دست اقدام است که در این راستا همه موظف به همکاری و همراهی هستند.

وی با تأکید براینکه برای جلوگیری از هرگونه آسیب به مردم و زیرساخت ها نباید کوتاهی شود، ادامه داد: برخی طرح ها همچون قطع شاخه درختان برای جلوگیری از آسیب به شبکه انتقال و توزیع برق، نیازمند تسریع در صدور مجوز است و تأخیر در انجام آن به هیچ وجه پذیرفتنی نیست.

استاندار گیلان همچنین بر ضرورت صرفه جویی در مصرف انرژی به ویژه در فصل سرما تأکید و خاطرنشان کرد: بخشی از افزایش ۱۴ درصدی مصرف گاز در بخش غیرنیروگاهی نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ناشی از اسراف است که باید نحوه صرفه جویی در مصارف از طریق رسانه ها آموزش داده شود.

وی بر لزوم صرفه جویی در مدارس و اداره ها و قطع گاز در ساعات غیراداری و نیز بخش های غیرضروری نیز تأکید کرد.

در این جلسه علاوه بر معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار، برخی از مدیران دستگاه های اجرایی و فرماندار و شهردار رشت به ارائه گزارشی از اقدامات صورت گرفته و پیشنهادات مدنظر در راستای کاهش آسیب های احتمالی به مردم و زیرساخت ها پرداختند.