ایجاد تعادل مناسب در منابع، درآمدها و مصارف شهرداری امری لازم و ضروری است
ایجاد تعادل مناسب در منابع، درآمدها و مصارف شهرداری امری لازم و ضروری است
سید محمد احمدی: رویکرد و هدف شهرداری رشت این است که به سمت تدوین بودجه عملیاتی حرکت کند.
به گزارش رشتستان به نقل از واحد خبر مدیریت ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری رشت، سید محمد احمدی شهردار رشت در جلسه امضای قرارداد ممیزی نوین املاک با تاکید بر اینکه همکاری خوب و سازنده‌ای بین شهرداری و اعضای شورای شهر وجود دارد اظهار داشت: این همکاری‌های سازنده و دو طرفه بدون شک نتایج خوبی را برای شهر رشت به دنبال خواهد داشت.

شهردار رشت با اشاره به اینکه اجرای هوشمندسازی باعث ایجاد منابع پایدار برای شهرداری می‌شود ابراز داشت: ضرورت توسعه متوازن و عادلانه مناطق مختلف شهر رشت امری است که در اولویت برنامه‌های شهرداری رشت قرار دارد.

احمدی ضمن قدردانی از حمایت‌های اعضای شورا در تمام زمینه‌ها با مجموعه شهرداری از همکاری سازنده بین این دو مجموعه سخن گفت و عنوان کرد: از جمله برنامه‌هایی که بنده به اعضای شورای شهر ارائه دادم بحث هوشمندسازی بود که اولین گام آن هم ممیزی نوین املاک است.

وی با بیان اینکه همکاری‌های مثبت بین شورا و شهرداری قطعا نتایج بسیار خوبی برای شهر رشت به همراه خواهد داشت افزود: شهرداری همواره از نظرات اعضای شورا به عنوان بازوهای مشورتی خود استفاده می‌کند و اعضای شورا بهترین مشاوران ما محسوب می‌شوند.

احمدی با اشاره به اینکه شهرداری خود را مکلف به اجرای مصوبات شورای شهر می‌داند اضافه کرد: پیگیری و اجرای مباحثی مانند هوشمندسازی نیز در راستای سیاست‌های شورای شهر و برنامه‌هایی محسوب می‌شود که از طرف شهرداری ارائه شده است.

شهردار رشت اجرای هوشمندسازی و کارکردهای ده‌گانه آن را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: این حرکت از سال‌های قبل در مجموعه شهرداری رشت شروع و نیازهای آن هم شناسایی شده بود و ما هم در همین مدت کوتاه اقدامات خوبی در این زمینه انجام دادیم.

وی با تاکید بر اینکه شهرداری رشت تا به نتیجه رساندن کامل هوشمندسازی دست از تلاش برنمی‌دارد و نسبت به آن اهتمامی جدی دارد تصریح کرد: هوشمندسازی برای تمام خدماتی که قرار است شهروندان دریافت کنند امری است که در تمام دنیا رواج دارد بنابراین ما نیز باید به همین سمت و سو حرکت کنیم.

شهردار رشت بهره‌گیری از شیوه‌های سنتی و اصرار بر ادامه چنین رویکردهایی را امری که کاملا منسوخ و با رویه‌های نوین جایگزین شده است خواند و افزود: جلوگیری از بروز هرگونه انحراف، صرفه‌جویی در وقت و هزینه، ممانعت از اتلاف انرژی، سرعت در ارائه خدمات و مواردی نظیر این از جمله مزیت‌های بسیار خوب هوشمندسازی محسوب می‌شود.

احمدی نگاه دولت‌های مختلف در بحث الکترونیکی کردن ارائه خدمات به مردم را هم نگاهی پیشرو و مثبت ارزیابی کرد و یادآور شد: استفاده از سامانه و ارائه خدمات نرم افزاری به شهروندان، بدون شک رضایت‌مندی بیشتری در بین خدمت گیرندگان ایجاد می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه توسعه‌یافتگی در کشورهای پیشرفته امری تصادفی نیست و بدون شک این موضوع مؤلفه‌های زیادی را شامل می‌شود اذعان کرد: تمام تلاش ما این است که در برنامه‌های عملیاتی شهرداری از مزیت‌های ممیزی املاک به شکل مناسبی استفاده کنیم.

شهردار رشت با بیان اینکه هوشمندسازی در بحث ممیزی، برای برقراری عدالت در ارائه خدمات شهری و توسعه متوازن کمک بزرگی می‌کند ابراز داشت: بدون تردید هوشمندسازی با تدوین یک نوع آمایش منطقه‌ای به ما در برقراری تعادل و توازن شهری کمک شایان توجهی می‌کند.

احمدی یکی دیگر از پیامدهای اجرای این پروژه را ایجاد یک درآمد پایدار برای شهرداری اعلام کرد و افزود: اعتمادسازی و ایجاد انگیزه در پرداخت عوارض شهرداری از جمله دیگر اهدافی است که دنبال می‌شود.

وی ضرورت امکان‌سنجی ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های سرمایه‌گذاری را در شهر رشت مورد تاکید قرار داد و عنوان کرد: در بحث سرمایه‌گذاری هم باید از اطلاعات حاصل شده جهت شناسایی ظرفیت‌های شهر رشت استفاده کنیم.

احمدی استفاده از تمام امکانات و ظرفیت‌ها برای عمران و آبادانی هرچه بیشتر شهر رشت را مورد تاکید قرار داد و بیان داشت: هوشمندسازی می‌تواند در تحقق منابع پایدار برای شهرداری مؤثر واقع شود تا بعد از آن منابع را به شکل متوازن در نواحی مختلف شهر رشت توزیع کنیم.

شهردار رشت با اشاره به اینکه طرح هوشمندسازی در سه فاز تقسیم‌بندی شده است عنوان کرد: برای انجام کامل این طرح به سه سال زمان نیاز داریم و انتظار داریم در عرض یکسال به اهداف اولیه آن دست پیدا کنیم.

رئیس شورای شهر رشت هم در این جلسه اظهار داشت: با توجه به پیچیدگی و گستردگی که در مدیریت شهری وجود دارد ضروری است که از پتانسیل‌های موجود برای کاهش این پیچیدگی‌ها و ارائه بهتر و سریع‌تر خدمات به شهروندان استفاده کنیم.

احمد رمضانپور نرگسی ممیزی نوین املاک را از جمله اقدامات مهم مدیریت شهری خواند و ضمن اشاره به تصمیماتی که در باب انتخابات شوراهای شهر و روستا گرفته شده است تصریح کرد: با قانون فعلی، شورای شهر فقط شورای شهرداری است و نمی‌تواند آنچنان که باید در جهت برآوردن مطالبات مردم حرکت کند.

رئیس شورای شهر رشت با بیان اینکه ایجاد درآمد پایدار برای شهر و جلوگیری از اتلاف وقت مردم همواره از جمله برنامه‌های مورد تاکید وی بوده است ابراز داشت: با اجرای هوشمندسازی رویه انجام کارها شفاف و جلوی بسیاری از ناکارآمدی‌ها گرفته می‌شود.

رمضانپور نرگسی شهردار رشت را یکی از مدیران باسابقه و از افتخارات استان گیلان دانست و افزود: شهردار رشت علاوه بر داشتن یک تجربه مدیریتی بسیار طولانی، نگاه دلسوزانه‌ای هم نسبت به شهر دارد.

وی با تاکید بر اینکه شهرداری رشت به مدت ۳۰ سال عوارض نوسازی طلبکار است یادآور شد: طبق آمارهای موجود کمتر از ۶ درصد مردم عوارض نوسازی خود را پرداخت می‌کنند و ۹۴ درصد آن‌ها به دلایل مختلفی نسبت به انجام این امر اقدام نمی‌کنند.

رئیس شورای شهر رشت اجرای طرح هوشمندسازی را کاری ماندگار و بزرگ از سوی مجموعه فعلی شهرداری خواند و اذعان کرد: این کار باعث کاهش بار ترافیک رشت می‌شود و در کنار کاهش اتلاف وقت موجبات اعتمادسازی بین شهروندان و مجموعه شهرداری را فراهم می‌کند

«هوشمندسازی موجب چابک‌تر شدن هر چه بیشتر شهرداری می‌شود»

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر رشت هم در این جلسه با بیان اینکه شهردار رشت امروز می‌تواند منشاء تحولات عمیقی در حوزه مدیریت شهری باشد عنوان کرد: رشت در گذشته نه چندان دور در حوزه‌های مختلفی پیشتاز بود و امیدواریم مجدد به همان جایگاه خود برگردد.

سید امیر حسین علوی اثرگذاری مجموعه فن‌آوا در ارائه خدمات شهری شهرداری رشت را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: پکیج و مجموعه‌ای که امروز در بحث هوشمندسازی خدمات بسته شد حاصل تلاشی ۵ ساله است و مجموعه سازمان‌های شهرداری و حوزه‌های مختلف آن در این بخش‌ها دخیل بوده‌اند.

وی استفاده مردم از برآیند اجرای طرح هوشمندسازی و چابک شدن هر چه بیشتر شهرداری را هم مورد اشاره قرار داد و گفت: جوامع محلی می‌توانند در مدیریت و توسعه پایدار پویاتر و بهتر عمل کنند و تمرکززدایی موضوعی است که از دولت و مجلس یازدهم انتظار داریم.

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر رشت با بیان اینکه دولت و مجلس به نهادهای محلی آن‌چنان که باید توجه کافی ندارند از این رویکرد انتقاد کرد و یادآور شد: برای مجلسی که پس از چهار دهه داعیه انقلابی بودن دارد چنین رویه و رویکردی زیبنده نیست.

علوی تلاش مجموعه شورای شهر رشت برای خدمت‌گذاری به مردم و شهروندان را هم مورد تاکید قرار داد و تصریح کرد: اگر قرار باشد که کشور به سمت توسعه پایدار حرکت کند قطعا این موضوع با مشارکت حداکثری مردم، نهادها و جوامع محلی میسر می‌شود.

به گزارش واحد خبر مدیریت ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری رشت، در پایان این جلسه هم قرارداد ممیزی نوین املاک بین طرفین مبادله شد.