افتتاح پروژه ساماندهی رودخانه مرزی آستارا چای
افتتاح پروژه ساماندهی رودخانه مرزی آستارا چای
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان گیلان در مراسم افتتاح پروژه ساماندهی رودخانه مرزی آستارا چای گفت : ساماندهی رودخانه مرزی آستارا چای طرح بزرگی بود که در چندین سال انجام شد و طرحی که امروز بهره‌برداری شد، نقطه پایانی برای این مجموعه است و تکه باقی مانده در پایین دست هم به صورت جداگانه اجرا خواهد شد و به این پروژه پیوستگی نخواهد داشت .

 به گزارش پایگاه خبری رشتستان به نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقه ای گیلان؛ وحید خرّمی در تشریح پروژه ساماندهی رودخانه مرزی آستارا چای ضمن تشکر و قدردانی از فرماندهی مرزبانی و فرمانداری و سایر ادارات مرتبط شهرستان آستارا و همچنین عوامل اجرایی و مشاور طرح در اجرای این پروژه گفت: رودخانه مرزی آستارا بیش از ۳۶ کیلومتر از سرمنشا تا دریا طول دارد و حدود ۳۲ کیلومتر آن مرزی محسوب می‌شود که برای ۱۵ کیلومتر رودخانه مطالعات ساماندهی انجام و براساس آن ۱۲ کیلومتر از مسیر نیازمند ساماندهی تشخیص داده شده است.

خرّمی افزود: طرح‌های گوناگونی از سال ۱۳۷۵ تاکنون در محدوده آستارا چای انجام شده که سنگین‌ترین و مهمترین آن همین طرحی است که امروز به بهره‌برداری رسید؛ ۶۰۰ متر طول این دیوار وزنی بتنی است و بر اساس پروتکل‌های مرزی که سال ۱۳۳۵ بین ۲ کشور منعقد شده، به اجرا درآمد.

وی بیان کرد: این رودخانه در سال‌های گذشته آستارا را به زیر آب می‌برد، زیرا مسیر آن مشرف به شهر بوده و جایی که امروز پروژه اجرا شده، در نتیجه سستی زمین به طور کامل در تهدید رودخانه بوده است.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان گیلان اضافه کرد: طول دیواره بتنی که در چند قرارداد گذشته در آستارا اجرا شده به بیش از سه کیلومتر می‌رسد و در سایر بخش‌های رودخانه ساماندهی با اجرای دیواره‌های سنگی انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه اصلاح حدود ۹ کیلومتر از مسیر آستارا چای انجام شده است، اظهار کرد: ۲ هزار و ۲۰۰ متر از این محل تا دیواره گمرک فاصله وجود دارد که برای بیش از یک‌هزار متر باقی‌مانده هم طرح مشابهی آماده شده است و در آینده انجام خواهد.

خرّمی عنوان کرد: چند برجک مرزبانی در نقاط مرزی مشرف به رودخانه هستند و از این رو آب به زیر آنها نفوذ می‌کرد که با سنگ رودخانه‌ای ایمن‌سازی شدند تا شرایط بهتری داشته باشند و با تدبیر فرماندار از طریق بند ز تبصره ۸ بدون تخصیص اعتبار از طریق مصالح رودخانه‌ای تلاش شد تا پاسگاه بعدی و محدوده اطرافش ایمن شود و نگرانی در این زمینه نداشته باشیم.

وی یادآور شد: ۵۰۰ میلیارد ریال از ابتدا تا به امروز برای طرح‌های ساماندهی هزینه شده و آخرین قسمتی که اجرا می‌شود، ۳۰۰ میلیارد ریال بار مالی داشته است و در مجموع برآورد ارزش ریالی طرح ساماندهی آستارا چای به قیمت روز به بیش از پنج هزار میلیارد ریال می‌رسد.

  • منبع خبر : آب منطقه ای گیلان