از سرمایه گذار حمایت می کنیم؛ نه سرمایه بر
از سرمایه گذار حمایت می کنیم؛ نه سرمایه بر
معاون دادگستری گیلان، دستگاه قضا را در تقابل با زمین خواران سرمایه بر دانست که در پوشش قانونی می آیند و گفت: از سرمایه گذار سالم و فعال حمایت می کنیم؛ نه سرمایه بر.

جان احمد آقایی(معاون دادگستری گیلان) :اعتیاد، طلاق، حاشیه نشینی و… را جزو آسیب هایی دانست که جوامع بشری به جد با آن مواجه هستند و اظهار کرد: پژوهش ها نشان می دهد که اعتیاد یک ابرچالش تلقی می شود و بیش از ۱۸۰ کشور دنیا گرفتار این معضل بزرگ هستند.

وی اعتیاد به مواد مخدر را موجب از بین رفتن طراوت جسم و روح و قدرت تفکر و تعمق دانست و افزود: فرد معتاد قادر به تشخیص حسن و سوء نیست و کم کم از بایدها و نبایدهای زندگی فاصله می گیرد لذا اعتیاد کانون گرم خانواده را از هم می پاشد و بسیاری از سرقت های خرد برای رفع نیاز معتاد است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان، با بیان اینکه فرد معتاد برای بقا دست به کارهایی می زد که فرد عادی نمی زد، خاطرنشان کرد: براساس آمارها منشا بیش از ۵۰ درصد جرایم به صورت مستقیم با اعتیاد رابطه دارد و ۷۰ درصد جرایم به صورت غیر مستقیم با مواد مخدر گره خورده است؛ همچنین ۴۰ درصد زندانیان در ارتباط با مواد مخدر هستند.

آقایی :هیچ فردی را مصون از پدیده خانمان سوز اعتیاد ندانست و اضافه کرد: با توجه به وفاق و همدلی متولیات امر در استان و بصیرت و هوشیاری نیروهای نظامی و انتظامی و امنیتی و اطلاعاتی در کنار آگاهی و دانایی مردم شاهد روند کاهشی جرایم مرتبط با مواد مخدر هستیم؛ به گونه ای که در هفت ماهه امسال ۷۰۰۰ پرونده در حوزه مصرف، معامله و نگهداری مواد مخدر داشتیم که نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش ۱۱ درصدی داشته است.

وی با اشاره به نقش رسانه ها در فرهنگ سازی و ارتقای آگاهی جامعه، گفت: قاچاقچیان حرفه ای با توجه به توریستی بودن، جمعیت شناور، هزینه کم و موقعیت جغرافیایی مرزی از استان گیلان برای رد و بدل مواد مخدر به خارج استفاده می کنند؛ همچنین همسایگی با دو کشور تولیدکننده مواد یک تهدید برای ما محسوب می شود؛ البته با توجه به رویکردهای پیگیرانه و پیشگیرانه نسبت به سایر استان ها وضعیت خوبی داریم و در اطلس جنایی گیلان مصرف مواد مخدر جایگاه هفتم و خرید و فروش مواد جایگاه نوزدهم را در عناوین مجرمانه دارد.

معاون دادگستری گیلان، سرقت را در جایگاه نخست اطلس جنایی استان و کشور دانست و بیان کرد: گیلان از نظر تعداد پرونده ها رتبه ۲۴ را دارد و در هفت ماهه امسال ۱۴ هزار پرونده وارد دستگاه قضایی استان شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش چهار درصدی داشته است.

وی توهین، ایراد ضرب عمدی، تهدید، تصادفات، تخریب، مصرف مواد، کلاهبرداری و… را به ترتیب از دیگر عناوین مجرمانه در اطلس جنایی گیلان دانست و متذکر شد: مهمترین عامل سرقت اعتیاد است.

آقایی، در ادامه به رویکرد دستگاه قضایی در تحقق شعار سال اشاره و خاطرنشان کرد: با توجه به سیاست های اقتصاد مقاومتی و تحریم های ظالمانه و شعارهای اقتصادی سالانه، همه قوا مکلف به حمایت از تولید هستند و لذا در هفت ماهه امسال جهت جلوگیری از تعطیلی ۶۵ واحد تولیدی کوچک و بزرگ استان مداخله کردیم.

معان دادگستری گیلان، با بیان اینکه دستگاه قضایی از فعالان اقتصادی حمایت می کند، افزود: برخی از واحدهای تولیدی به خاطر مشکلات اقتصادی و مالیات و بیمه و تسهیلات بانکی و تحریم در معرض تعطیلی هستند و لذا از سرمایه گذار سالم و فعال حمایت می کنیم؛ نه سرمایه بر.

وی دستگاه قضا را در تقابل با زمین خواران سرمایه بر دانست که در پوشش قانونی می آیند و گفت: در هفت ماهه امسال ۷۵۰ هکتار از اراضی ملی جنگلی و مرتعی و ساحلی را از چنگال زمین خواران خارج کردیم و از تغییر کاربری ۸۴ هکتار جلوگیری شد.

  • منبع خبر : پایگاه خبری ایسنا