آینده نویدبخش توسعه گازرسانی در استان سیستان و بلوچستان
آینده نویدبخش توسعه گازرسانی در استان سیستان و بلوچستان
با تمهیدات اندیشیده شده و اقدامات صورت‌گرفته و استفاده از استان‌های معین جهت همکاری در توسعه گازرسانی در سیستان و بلوچستان، آینده‌ای نویدبخش را در توسعه گازرسانی در این استان پیش رو خواهیم داشت.

به گزارش پایگاه خبری رشتستان به نقل از روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران، مجید چگنی، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در مراسم افتتاح پروژه گازرسانی به خاش که با حضور استاندار سیستان و بلوچستان، نمایندگان مردم سراوان- خاش، جمعی از مقامات کشوری و مدیران صنعت گاز برگزار شد، با بیان این مطلب، اظهار داشت: با توجه به عقب‌ماندگی این استان در حوزه‌های مختلف زیرساختی و خدماتی ازجمله؛ گاز و تلاش شبانه‌روزی دولت سیزدهم در جبران این مهم، ما نیز در حوزه مسئولیت خود یعنی گازرسانی به این دیار شهیدپرور، این مهم را با تمهیدات انجام‌شده با قوت و قدرت انجام خواهیم داد که البته در این راستا، اقدامات خوبی نیز صورت گرفته است.

وی در ادامه، با اشاره به سخنان رییس‌جمهوری در خصوص نگاه ویژه به سیستان و بلوچستان، بیان کرد: طرح‌های مختلفی در سطح استان در حال انجام است که چند ماه آینده، شاهد افتتاح آن‌ها خواهیم بود.

چگنی در ادامه، افزود: بر این اساس، در حال حاضر، ۵ شرکت گاز استانی به‌عنوان استان‌های معین مشغول توسعه گازرسانی در سطح استان سیستان و بلوچستان هستند تا گرما و امید را هرچه سریع‌تر برای مردم به ارمغان بیاورند.

استفاده از تمام ظرفیت‌ها برای گازرسانی به سیستان و بلوچستان

معاون وزیر نفت در امور گاز همچنین صبح روز پنجشنبه ۱۲ آبان ۱۴۰۱ در مراسم آغاز عملیات اجرایی خط انتقال گاز پالیزان- سوران- سراوان، با بیان این‌که اگر احساس کنیم ظرفیت و توان بیشتری در استفاده از دیگر شرکت‌های گاز استانی وجود دارد، حتماً این ظرفیت‌ها را به کار خواهیم گرفت، گفت: ما به مردم سراوان قول می‌دهیم با تمام توان، کار گازرسانی به سراوان را به پایان برسانیم، ضمن آن که انجام این مهم را وظیفه شرعی و انسانی خود می‌دانیم.

وی با اشاره به این‌که قطعاً حضور گاز در هر منطقه، موجب رشد، شکوفایی و اشتغال‌زایی در آن منطقه می‌شود، تصریح کرد: دارا بودن بیش از ۳۰ میلیون مشترک گاز در کشور و عنوان یکی از بزرگ‌ترین شبکه‌های گازرسانی دنیا، وظیفه ما را در راستای خدمت‌رسانی به مردم در این حوزه سنگین‌تر می‌کند و بر همین مبناست که به فضل خدا در تلاش هستیم مابقی شهرها و روستاهای بالای ۲۰ خانوار را هرچه سریع‌تر از نعمت گاز بهره‌مند سازیم.

به گفته چگنی، در حال حاضر، ضریب نفوذ گاز در کشور در جمعیت شهری ۹۸ درصد و در جمعیت روستایی بیش از ۹۱ درصد است که با گازدار شدن شهرها و روستاهای باقی‌مانده، این ضریب در مجموع، به بیش از ۹۹ درصد خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در پایان، با تشکر از تمامی دست‌اندرکاران و پیمانکاران برای انجام این پروژه بزرگ، بیان کرد: با تلاش شبانه‌روزی، خط انتقال گاز ایرانشهر به چابهار تا آخر پاییز به بهره‌برداری خواهد رسید و شهرستان چابهار و کنارک از نعمت گاز طبیعی بهره‌مند خواهند شد.

گفتنی است، عملیات اجرایی خط لوله گاز پالیزان – پسکوه – سوران – زابل به طول ۱۵۳ کیلومتر، دارای یک ایستگاه کنترل فشار گاز در ابتدای خط است که فشار ۱۳۰۵ را به psi ۱۰۵۰ تبدیل می‌کند و از سوی شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران در شهر سراوان اجرایی خواهد شد.

این عملیات اجرایی، گازرسانی به شهرهای میرجاوه، ریگ‌ملک، ده‌رئیس، نوک‌آباد و لادیز با اجرای ۳۰۰ کیلومتر عملیات لوله‌گذاری خط تغذیه و توزیع و با اعتبار ۱۸۰۰ میلیارد ریال را شامل می‌شود.

شایان ذکر است که افتتاح خط لوله گاز ایرانشهر – پالیزان به طول ۲۵۶ کیلومتر با پوشش گاز شهرستان خاش و کارخانه سیمان این شهر، همچنین گاز شهری مرزی میرجاوه و شهرهای میان مسیری سنگان و سیاه‌جنگل که توسط شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران اجرایی شده است، دیگر پروژه گشایش‌یافته در جریان این سفر بود.

همچنین در حاشیه این مراسم مجید چکنی مدیرعامل شرکت ملی گاز از پروژه های گازرسانی به زابل با همراهی مدیر عامل و معاون مهندسی شرکت گاز استان گیلان بازدید بعمل آورد.

  • منبع خبر : گاز گیلان