آغاز زراعت نیشکر در گیلان
آغاز زراعت نیشکر در گیلان
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان:هرساله حدود ۳۰ هکتار از اراضی زراعی شهرستان‌های صومعه‌سرا، لنگرود و املش در استان گیلان به زیر کشت نیشکر می روند.

به گزارش رشتستان به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی گیلان؛ ابراهیم اکبرزاده  از آغاز زراعت نیشکر در استان گیلان خبر داد و بیان کرد: این شهرستان ها در تولید شکر جایگاه خوبی در سطح استان دارند.

وی با اشاره به اینکه شهرستان صومعه‌سرا دارای رتبه اول در تولید این محصول است، افزود: کشت این محصول در شهرستان صومعه‌سرا معمولاً در نیمه اول اردیبهشت‌ماه بوده و تاریخ برداشت آن ماه‌های آبان تا آذر است.

اکبرزاده اذعان کرد: در زمان کشت، داشت و برداشت این محصول هیچ‌گونه سمی توسط نیشکرکاران استفاده‌ نمی شود و به‌ همین دلیل، شکر سیاه تولیدشده از کیفیت و بازار پسند مناسبی برخوردار است.
وی تصریح کردنیشکر گیلان در قالب محصول سالم عرضه می‌شود و حدود ۵۰_۴۰ نفر بهره‌بردار در زمینه کشت این محصول در استان فعال هستند.

اکبرزاده در ادامه با بیان اینکه روش پخت نیشکر به‌صورت سنتی در کارگاه‌های خانگی انجام می شود افزود۱۴ کارگاه سنتی نیز در سطح استان در زمینه فرآوری محصول مشغول به کار هستند.

وی اظهار کرد: محصول نیشکر در هر هکتار در منطقه ۱۲۰۰ کیلوگرم شکر خشک با ارزش اقتصادی ۹۶۰ میلیون ریال است که با توجه به سطح ۳۰ هکتاری استان، کل درآمد ۲۸ میلیارد و ۸۰۰ میلیون  ریال می باشد.

اکبرزاده گفت: نیشکرکاران صومعه‌سرا از نیشکرهای برداشت‌شده شکر سیاه دوشاب و کف شکر تولید می‌کنند.

وی بیان کرد: نیشکر محلی دارای کیفیت مطلوب‌تری نسبت‌به نیشکر خوزستان بوده و برخلاف نیشکر چندساله جنوب، در گیلان هرساله توسط کشاورزان نیشکر کشت می‌شود.